|
|
|||||||||
pcn track "Mind the Glitch" |
|
|||||||||
Collector
Dieses Album ist eine Sammlung von Musik, die ich in 20 Jahren als pcn gemacht habe. Es ist das Vierte und veröffentlicht nun endlich
einen grossen Teil der von 2000 bis 2021 produzierten Stücke und vervollständigt vorerst den Output. Eine bunte Mischung ist das Ergebnis.
Die Methode hinter dem Wahnsinn ist gleich geblieben: alles was geht in einem Sequencer zusammenpuzzeln und ohne Rücksicht auf stilistische
Verluste der Kreativität freien Lauf in Richtung Originale lassen.
This album is a collection of music I made in 20 years as pcn. It is the fourth and finally gathers an important part of the work and
completes for now the releases with a large part of the pieces produced from 2000 to 2021. A colorful mixture is the result. The method
behind the madness has remained the same: puzzle together everything possible in a sequencer and let creativity run free towards the
originals without regard to stylistic losses. erhältlich bei/available at
Bandcamp
,
minor.de,
timezone-shop
+ via
Timezone-Distribution
beim Plattenhändler Ihrer Wahl / at your favorite record shop and
your favourite streaming platform / -anbieter ihrer Wahl |
||||||||||
Tendenziell elektronisch, auf jeden Fall am Computer gebastelt, weniger eingespielt als aus Samples (v.a eigenes Tonmaterial unterschiedlichster Herkunft) komponiert. Das Ergebnis könnte man zwischen Electro, IDM, Industrial und Musique Concréte einsortieren, wenn nicht noch alles mögliche andere drin wär. Es ist eher komplex und unkonventionell, mit Liebe zum Experiment, aber eher rhythmisch als abstrakt.
Merely electronic music, mainly based on samples, self-recorded sound material of widely different origins. The style spans mainly between Industrial, Electro, Minimal Music and Musique Concrète, and anything... results are rather unconventional, more rhythmic than abstract and open to everywhere. |
||||||||||
|
||||||||||
|
Arowana - Sessions
das erste pcn-Album Arowana-Sessions, 2010 in einer Mini-CD-Rom-Auflage beim Bodensatz erschienen, ist wiederveröffentlicht.
Der Ursprung dieses Albums reicht bis 1999 zurück. Erste Gehversuche
in am PC produzierter elektronischer Musik reiften über die Jahre zu
einem ambitionierten Werk. Auch hier ist die stilistische Bandbreite
gross, wenn auch focussiert - mit den Stilen Electro/Techno, E-Metal,
Minimal Music/Klassik, Industrial und Ambient – und zurück wird ein
Bogen gespannt, der eine intensive Reise quasi zum emotionalen
Nadir und zurück beschreibt. Bipolar...
the first pcn - album Arowana-Sessions, released in 2010 as a mini-cd-rom-edition at the Bodensatz, is re-released.
This time on real CD as well as stream and download on Bandcamp. The origin of this album goes back to 1999. First attempts in PC
produced electronic music matured over the years to an ambitious work. Here, too, the stylistic range is wide, albeit focused -
with the styles Electro/Techno, E-Metal, Minimal Music/Classical, Industrial and Ambient - and back an arc is made, which
describes an intense journey quasi to the emotional Nadir and back. Bipolar... erhältlich bei/available at
Bandcamp
,
minor.de
+ Riviera
-Shop in München/Munich
Plastic Bomb Nr.120 3/22:
Side-Line - Magazine:
Review Skug 2011:
" Sometimes music comes along that sounds as if it had just slipped out of a bottle post, a time hole,
without being retro or part of a (taking place, coming) revival. It simply makes itself quasi singularly wide, sometimes
has tics and quirks like only children and is also not averse to a certain autism. The '"Arowana Sessions" of the Munich
musician Christian Nothaft, created between 1998 and 2010, fall exactly into these categories, only to fall right back out of it.
Basically we hear midi files, put together with Cubase and the titular cheap sound card Arowana. Actually a terrain between 8bit
and Atari sound that seems to have been grazed long ago. Only that all this doesn't play a role here at all (and if, then as what
must remain outside). Christian Nothaft calls his tracks "E-Metal" at one point in the booklet and leaves open what this "E" might
stand for. Indications between "seriousness", "electronics", "ecstasy", "excess", "deceleration" there are enough in the pieces that
swing back and forth between dancefloor and minimal. But also "Metal" cannot be explained so simply. Brachial and hard may be the
idea behind it, but why are we dealing with "string quartets", pianos and other classical instruments, and less with down-tuned
strangle guitars? Reading metal as a radical form of an avant-garde that has long since left rock idioms behind with its ears
open in all directions might be the key here as well. However, less as a simple translation mechanism (for example into said
"string quartets"), but as a transformation into the possibilities and limitations of a cheap sound card. It is simply
(and as simply as effectively) about software as an instrument. About the already often tackled undertaking of a self-playing music.
What distinguishes "Arowana Session" from similar undertakings, however, is a kind of serious cheesiness of the sounds, which sometimes
remind one of the always somewhat eerie and whimsical sounds of old music machines and music boxes." (Didi Neidhart)
Arowana on air @ WFMU: |
|||||||||
|
da Pöschl & the Ghosts / pcn - Split-LP
2/21 - Echokammer / EK 090 / LC11378
Für diese Platte haben sich zwei alte Hasen des münchner Untergrunds zusammengefunden. *
Two 'old hands' of the munich underground have united forces for this record.
"...Musik wie Mobiles, die sich immer wieder selbst ausbalancieren, ohne jedoch
jemals ein Gleichgewicht (von was auch immer) erreichen zu wollen.
Wobei "pcn" mit so tollen Titeln wie "Mighbouth (Lowknedge)" zwar schon auch eine
gewisse Art knisternd-verspulter Schrottplatz-Elektronik vorlegt, diese sich bei
genauerem Hinhören dann aber doch eher als Elektronik für die Welt als Schrottplatz
herausstellt. Auch die anderen "pcn"-Tracks triggern gleichsam ein imaginäres Found
Footage-Kino im Kopf an.
Martin Pfnür in der Süddeutschen Zeitung vom 26.2.21 über die Platte:
Side-Line - Magazine:
Erhältlich als Vinyl-Schallplatte incl. CD oder nur als CD // |
|||||||||
(foto: jonas langreuter) |
||||||||||
Back to the Futurama
aus ursprünglich einem tribute-track für ein album des Internet-labels
auralfilms.com
zu ehren Raymond Scotts, bei dem man original-audio-material von Scott verwenden
durfte, wurde daraus, mit der erlaubnis der nachlassverwalter Reckless Night LLC.,
ein ganzen album, das nun kostenlos als download auf bandcamp veröffentlicht ist.
the Internet-label
auralfilms.com invited to contribute to an album with a tribute-
track for Raymond Scott using original audio-material by Scott himself. i
participated with one track and instantaneously caught fire and wanted to do more
and release them as well. luckily Reckless Night LLC., who own the rights of
scotts heritage, were ok with that, and so i produced a whole album, wich is now
available as free download on bandcamp. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|